تبلیغات
پزشکی - ویتامین D
 
پزشکی
جمعه 19 دی 1393 :: نویسنده : محمدهادی نصیری اوانکی
چرابه ویتامین D نیاز داریم وچگونه میتوانیم آن را به دست آوریم؟

برای دیدن مطلب به ادامه مطلب بروید

 نیاز داریم و چگونه می توانیم آن را ذخیره کنیم ؟D چرا به ویتامین

آمارها نشان میدهد بیش از 80 درصد ما ایرانی ها و بویژه خانوم ها با درجاتی از کمبود    دست و پنجه نرم میکنیم که ریشه ی آن بهره گیری نامناسب از نور آفتاب به عنوان اصلی ترین منبع طبیعی این ویتامین و غنی نبودن رژیم غذاییمان باز میگردد .Dویتامین

 از ان رو بسیار خطرناک محسوب می شود که این ویتامین موجب جذب  Dکمبود ویتامین

کلسیم از طریق روده ها می شود و به همین دلیل کاهش آن در بدن با روز اختلالات کلسیمی و عوارض اسکلتی – عضلانی در شخص همراه خواهد بود .

در واقع کمبد ویتامین دی نه تنها شمارا در معرض خطر جدی ابتلا به نرمی و پوکی استخوان قرار می دهد ، بلکه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، دیابت نوع یک ودو انواع سرطان ها و بیماری های خود ایمنی چون ام اس را افزایش می دهد.

دکتر هاشمی متخصص تغذیه با تاکید بر این که ویتامین دی یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به واسطه نقش حیاتی که در تبادل یون های کلسم و فسفر بدن ایفا می کند ضروری است می گوید : کمبود این ویتامین طیف وسیعی از اختلالات متابولیکی استخوان از نرمی استخوان گرفته تا پوکی را در سنین مختلف در پی خواهد داشت توجه داشته باشید نور آفتاب مهم ترین و ارزان ترین منبع این ویتامین به حسای می آید بر اساس میزان مورد نیاز نور خورشید برای تامین ویتامین دی بدن روزانه20 دقیقه است . البته زمان مناسب برای استفاده از نور خورشید در ابتدای صبح است که خورشید مایل می تابد زیرا در زمان ظهر یا هر زمانی که خورشید مایل نه تابد خطر ابتلا به بیماری سرطان پوست را افزایش می دهد ، البته نور آفتاب با تابش غیر مستقیمی که از پشت شیشه باشد خاصیتش را از دست می دهد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران با تاکید بر این که آلودگی هوا درشهر هایی مانند تهران منجر به آن می شود که نور خورشید ، کیفیت لازم را برای تولید ویتامین دی در پوست نداشته باشد می افزاید :در مناطقی که شدت آفتاب کمتری دارد یا به واسطه دمای هوا یا سایر عوامل پوشش افراد به نحوی است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محروم هستند کمبود ویتامین دی به عنوان یکی از مشکلات مهم مطرح است . بعلاوه افرادی که پوست بدن انها تیره تر است نیاز بیشتری به تابش آفتاب برای تامین این ویتامین دارند.

البته با توجه به موانع و مخاطراتی که درباره ی تامین ویتامین دی از طریق نور خورشید وجود دارد موثر ترین و کار آمد ترین منبع تامین این ویتامین مواد غذایی و مکمل های دارویی با هدف درمان کم بود ان محسوب می شود.

هفته ای دوبار ماهی بخورید

خوب است منابع غذایی غنی ویتامین دی بسیار محدود است و این ویتامین فقط در روغن کبد ماهی ، ماهی های چرب مانند ماهی سالمون ، مکمل ویتامین دی و غذای غنی شده وجود دارد البته برخی متخصصان تغذیه تاکید میکنند در زرده تخم مرغ نیز ویتامین دی وجود دارد ولی مقدار آن بسیار ناچیز است .

به گفته دکتر هاشمی از میان م.اد غذایی ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و سالمون جزو خوراکی های غنی از ویتامین دی محسوب می شود .

بررسی ها نشان می دهد مصرف حدود صد گرم ماهی ازاد 90 درصد نیاز روزانه مارا به ویتامین دی تامین می کند.به همین دلیل به والدین توصیه می شود با قرار دادن دو وعده ماهی در سبد مصرفی خانواده ، ذائقه فرزندان خود را به ماهی عادت دهند تا از فواید ان از جمله تامین این ویتامین بهره مند شوند . این متخصص تغذیه می افزاید : تخم مرغ ، شیر ، کره ، پرتقال و برخی از مغزها نیز جزو دیگر منابع این ویتامین به شمار می آید که توصیه می شود به ویژه درسنین رشد در برنامه تغذیه نو جوانان به طور روزانه و هفتگی گنجانده شود ، ولی از انجا که عمده این منابع جز خوراکی های چرب به شمار می آیند میزان بالای مصرف انها به اندازه ای که تامین کننده نیاز به این ویتامین باشد ، میتواند عوارضی نظیر اضافه وزن و چاقی را به دنبال داشته باشد به همین دلیل نباید از تابش نور آفتاب به عنوان مطمئن ترین و ارزان ترین روش تامین این ماده حیاتی غافل شد.

مصرف روزانه شیر و آب پرتقال

با توجه به نقش حیاتی این ویتامین و محدودیت منابع آن در غذاها ی روزمره بسیاری از کشور ها برای سلامت افراد جامعه ی خود اقدام به غنی سازی برخی اقلام خوراکی کرده اند . متاسفانه چنین اقداماتی در کشور ما درسطح گسترده اتفاق نیفتاده است.

دکتر هاشمی با توجه به این شرایط توصیه می کند : از جمله مواد خوراکی که توصیه میشود افراد به طور روزانه مصرف کنند شیر و آب پرتقال است. چرا که نتایج تحقیقات پژوهشگران طی چند سال گذشته نشان داده آب پرتقال طبیعی می تواند منبع ویتامین دی باشد.

مکمل ویتامین دی مصرف کنید

به گفته دکتر هاشمی ، با توجه به نقش مهمی که این ویتامین در تکامل سیستم اسکلتی و استحکام استخوان ها دارد در کشور ما قطره مکمل ویتامین دی از سوی مراکز بهداشتی به صورت رایگان در اختیار نوزادان قرار می گیرد که پرسنل این مراکز آموزش های لازم را درمورد میزان و نحوه تجویز به والدین می دهند .

این متخصص تغذیه می افزاید : از آنجا که مصرف سرانه شیر ، میوه و سبزیجات در کشور ما پایین تر از میزان مورد نیاز مردم است آمار مبتلایان به کمبود ویتامین دی در بین آقایان و خانوم ها بسیار بالاست . بر این اساس توصیه می شود افراد ضمن مشاوره با پزشک خود از مکمل های این ویتامین استفاده کنند . البته باید توجه داشته باشید که استفاده نادرست از این مکمل ها می تواند عوارضی نظیر مسمومیت با ویتامین دی را به همراه داشته باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها : چرا، ویتامین، d، نیاز، ؟،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 5 تیر 1396 07:55 ب.ظ
Hello, Neat post. There's an issue with your site in web explorer, would check
this? IE nonetheless is the market chief and
a huge component of other people will miss your great writing due to this problem.
سه شنبه 2 خرداد 1396 12:47 ب.ظ
Helpful info. Fortunate me I discovered your
site unintentionally, and I'm shocked why this coincidence did not happened earlier!

I bookmarked it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مجله نایت پلاس

 
 
 
ابزار پرش به بالا

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا